Kakšne izpuste ima električni avto?

Marko

Morda ste tudi vi že slišali, da uporaba električnega avtomobila ni smiselna, ker se itak vozi na elektriko iz TEŠ6. Pa je to res?

Zagotovo velja, da električna vozila nimajo direktnih izpustov na izpuhu, ker izpuha nimajo. Prav tako pa je res tudi, da se za proizvodnjo elektrike med drugim uporablja tudi premog. Delež premoga v proizvodnji elektrike je seveda različen od države do države - že v Evropi so velike razlike v razporeditvi uporabljenih virov za pridobivanje električne energije. Kaj prevlada v določenem okolju, je v veliki meri odvisno od naravnih danosti, pa tudi od usmeritve in investicij v zelene energije posameznih držav v preteklih letih. Visok delež hidro energije imajo recimo Norveška, Švica in Avstrija. Države, kot so Francija, Švedska in Finska, uporabljajo pretežno jedrsko energijo, nekatere druge evropske države pa so vezane pretežno na premog in plin.

 hydro   wind

Kar nekaj strokovnih in znanstvenih študij je bilo že opravljenih glede izpustov CO2 v zvezi z različnimi načini pridobivanja električne energije. Redno sicer o tem poročajo že distributerji električnega omrežja za proizvodnjo po posameznih državah, prav tako lahko na spletu hitro najdemo zbrane in dostopne podatke za več držav na enem mestu, ki so tudi grafično prikazani, kot na primer: electricityMap Live CO₂ emissions of electricity consumption.

Primerjava izpustov CO2 med posameznimi energenti je verjetno še najbolj primerna, ko jo izvedemo preračunano na porabo kWh, ki nam je vsem bolj poznana iz računov za elektriko in plin.

Na osnovi študije objavljene v strokovni reviji ELSEVIER »Energy Policy 36«, so podatki izpustov v celotnem življenjskem ciklu za posamezne tehnologije prikazani v prvem stolpcu spodnje tabele. Gre za povprečne svetovne podatke za posamezen vir, ki se uporablja v praksi in ne BAT (Best Available Technology), pripravljeni pa so na osnovi polnega življenjskega cikla. Podatki zajemajo emisije, ki nastanejo med izdelavo-gradnjo, med uporabo in med razgradnjo porazdeljeno na povprečno proizvodnjo elektrike v celotni življenjski dobi.

Vidimo, da jedrska energija ni ravno kvalificirana kot »Brez izpustov CO2«., tudi hidro in vetrna ni brez izpustov! In veliko presenečenje: sončne elektrarne imajo precej nizke izpuste CO2, ne glede na veliko porabo energije pri proizvodnji visokokakovostnega kristalnega polprevodniškega silicija.

solar

     thermo     nuclear

Te zneske smo dodatno preračunali še na kilometer, ki ga naredimo z našim električnim avtomobilom.

Uporabili smo povprečno porabo električnega avta 16 kWh/100 km. Za tiste, ki vas zanima poraba po posameznih tipih avtov - najdete jo na
www.spritmonitor.de, v kWh/100 km pa je pri najbolj zastopanih avtih: Nissan Leaf 15,60, e-Golf 16,43, Tesla Model 3 LR 18,53, VW eUP 14,17, VW ID.3 18,4 in Hyundai Ioniq 14,10.

Tehnologija

Izpust CO2, g/kWh

Izpust CO2, g/km

Elektrarne na premog

1050

168

Elektrarne na nafto

778

124

Elektrarne na plin

443

71

Jedrske elektrarne

66

11

Sončne elektrarne

32

5

Elektrarne na biomaso 

14 - 41

2 - 6,6

Hidro elektrarne

13

2

Vetrne elektrarne

10

1,6

Za poprečno kilovatno uro električne energije, ki je bila na voljo v povprečni slovenski vtičnici, je bilo recimo v letu 203 proizvedeno 406 g izpustov CO2. Leto kasneje, ko je bilo bolj deževno leto, pa je bilo proizvedeno 295g izpustov CO2. Povprečno električno vozilo bi tako v teh dveh letih povzročilo izpuste CO2 v višini med 47 in 65 g/km.

Danes nam vsi slovenski dobavitelji električne energije že omogočajo izbiro vira električne energije. S tem lahko tudi sami vplivamo na to, kakšen izpust bo imel naš električni avtomobil.

Za primerjavo poglejmo še izpuste pri gorenju litra bencina, pri čemer nastane 2,355 kg CO2, pri gorenju plinskega olja pa 2,684 kg CO2. Povprečna poraba tipičnega vozila srednjega razreda Golf 7 1,4TSI je 7,31 l/100km, kar pomeni izpust CO2 172g/km, povprečna poraba Golf 7 2.0TDI pa je 5,6l/100km, kar pomeni povprečen izpust CO2 150g/km (Vir: www.spritmonitor.de). Če predpostavimo, da je delež bencinskih in dizelskih približno enak, je povprečen izpust CO2 pri takih avtih enak 161g/km.

Pri tem izračunu nismo upoštevali izpustov CO2, ki nastanejo pri črpanju, prevozu in rafiniranju nafte, ki še dodatno povečajo skupni izpust CO2 bencina in plinskega olja. Dodatno vozila z motorjem na notranje izgorevanje poleg CO2 izpuščajo v okolje tudi saje in mikronske prašne delce, dušikove okside in različne vonjave, ki direktno vplivajo na naše zdravje in kvaliteto življenja.

smell

Torej, tudi če ne izbiramo našega vira energije za polnjenje električnega vozila, z vožnjo električnega avta zmanjšamo izpust CO2 za nekajkrat v primerjavi z vozili na notranje izgorevanje.

Strateško gledano na nivoju države ali širše, je električni pogon edini pogon, kjer lahko na obstoječi floti znižujemo izpuste, če uvajamo v proizvodnjo in distribucijo električne energije zelene ali bolj čiste tehnologije proizvodnje elektrike.

V proizvodnji elektrike je z dolgoročnega vidika namreč lažje zamenjati en vir proizvodnje ali na tega namestiti sodoben filter, bolj učinkovit kotel, kot pa nadzirati posamezne izpuste emisij ali zamenjati 1.100.000 vozil na naših cestah.

Deli prispevek

Postani pravi eFrend

Prijavite se in uživajte ugodnosti platforme.

2/2

Vnesite svoje podatke